کراس اوور K235 قرار است روی جدیدترین و بزرگترین پلت فرم ایران خودرو با کد IKP3 توسعه پیدا کند. این خودرو از ریرا بزرگتر است و باید آن را بزرگترین خودرو ایرانی دانست. آیا این خودرو هم قرار است روی یکی از پلت فرمهای پژو توسعه پیدا کند؟ مشخصات فنی این محصول چیست؟ در ادامه به بررسی تخصصی حقایق کراس اوور K235 خواهیم پرداخت.
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: چند سال پیش و زمانی که شرکت پژو به علت تحریمهای آمریکا،ایران را ترک نکرده، و هنوز شریک ایران خودرو بود، برنامه داشت تا خودروهای پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ نسل دوم را در این شرکت تولید و به بازار عرضه کند. پس از اجرایی شدن تحریمهای آمریکا، پژو به یکباره ایران را ترک کرد، اما مدارک فنی زیادی از این خودروها برجا ماندهبود. شرکت ایران خودرو نیز با استفادهاز مدارک فنی به جا مانده، و بومی کردن آنها پژو ۳۰۱ را به تارا و پژو ۲۰۰۸ نسل دوم را هم به ریرا تبدیل کرد.
تقریبا همان موقع ایران خودرو به دنبال تولید خودرویی بزرگتر از ریرا هم بود. چرا که ریرا در ردهی کراس اوورهای جمع و جور قرار دارد. حتی پلت فرم این کراس اوور با کد IKP3 نیز توسط بیت ران و در گفت و گوی ویژه، با یکی از مدیران ایران خودرو بررسی شد، اما هنوز هیچ مشخصاتی از محصول وجود نداشت. سرانجام ایران خودرو در هنگام تحویل اولین سری ریرا به مشتریان، دربارهی کراس اوور K235 دادههایی محدود به چند عکس گرافیکی و یک نام منتشر کرد. اما از همین اندک دادهها هم میشود دریافت که کراس اوور جدید ایران خودرو شباهت زیادی به یک خودروی چینی دارد!
بیشتر بدانید: تحویل ریرا آغاز شد ؛ قیمت و بررسی مشکلات کراس اوور ایران خودرو
بیشتر بدانید: خط تندرو اتوبان همت به شورای عالی ترافیک نیامده/ نظر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

کراس اوور K235 از کجا میآید؟
چندی پیش بهروز احمدزاده رئیس اداره تست و اندازهگیری ایران خودرو در گفتوگوی ویژه، با بیت ران از تولید بزرگترین پلتفرم ایرانی در ایران خودرو خبر داد. به گفتهی وی “پلتفرم IKP3 در نقشه راه ایران خودرو تعریف شدهاست. این پلت فرم نسل جدید پلتفرمهای IKP و بزرگترین آنها است.”
احمدزاده درباره خودروهایی که قرار است روی پلتفرم IKP3 توسعه پیدا کنند، اعلام کرد: “برنامه ما این است که خودروهایی با سایز بزرگتر از دنا و فاصله محوری بیشتر از ۲۷۰۰ میلیمتر را روی این پلت فرم توسعه دهیم.”
حالا با گذشت حدود یک سال از گفت و گوی بیت ران با رئیس اداره تست و اندازهگیری ایران خودرو، بهنظر میرسد که در آن زمان تنها کلیاتی از کراس اوور بزرگ ایران خودرو تعریف شده بود.
اما اکنون با در دست داشتن تصاویر گرافیکی از کراس اوور K235 میتوان دقیقتر دربارهی آن اظهار نظر کرد. چند سناریو مختلف دربارهی کراس اوور جدید ایران خودرو وجود دارد که به بررسی آنها میپردازیم.
بیشتر بدانید: تحویل ریرا آغاز شد؛ قیمت و بررسی مشکلات کراس اوور ایران خودرو
بیشتر بدانید: ارزانترین وانت چینی ایران چگونه است؟ وانت هیوسو را بشناسید
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
کراس اوور K235 روی پلت فرم پژو توسعه مییابد؟
پلت فرم هر دو خودروی تارا و ریرا در واقع بومی سازی شدهی پلت فرم PF1 گروه پژو – سیتروئن هستند. خودروهایی مانند سیتروئن C3، پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸، پژو ۲۰۷ (نسخه اصلی)، پژو ۱۰۰۷ و… روی این پلت فرم توسعه یافتهاند. اما موضوع اینجاست که این پلت فرم، ویژهی خودروهای جمع و جور و اقتصادی گروه پژو سیتروئن است و با وجود انعطاف پذیری، بیشینهی فاصله محوری قابل دسترس آن حدود ۲۶۵۰ میلی متر است که میدانیم ایران خودرو به دنبال پلت فرمی با فاصله محوری بیش از ۲۷۰۰ میلی متر است.
اما خودروهای بزرگتر و لوکستر گروه پژو – سیتروئن روی پلت فرم جدیدتر این شرکت با نام EMP2 این شرکت توسعه یافتهاند. طراحی این پلت فرم برای گروه پژو – سیتروئن بیش از ۶۰۰ میلیون دلار خرج برداشتهاست. این پلت فرم بسیار مدولار و انعطافپذیر است بهطوری که از پژو ۳۰۸ نسل دوم با فاصله محوری ۲۶۷۵ میلی متر تا ون پژو Expert با فاصله محوری ۳۲۷۵ میلی متر روی آن توسعه پیدا کردهاند! در حال حاضر نیز بیشتر خودروهای تولیدی گروه پژو – سیتروئن روی این پلت فرم تولید میشوند. بنابراین با توجه به قیمت بسیار بالا، جدید بودن و از همه مهمتر استراتژیک بودن این پلت فرم، بعید است که پژو این پلت فرم را برای توسعه کراس اوور K235 در اختیار ایران خودرو قرار دادهباشد.

اما میدانیم که شرکت ایران خودرو در حال حاضر به جز استفاده از پلت فرمهای قدیمی گروه پژو – سیتروئن یا پلت فرم برخی از خودروهای جدید چینی، چارهی دیگری ندارد.
بیشتر بدانید: بازار ایران خودرو و سایپا این هفته چگونه بود؟ این خودروها گران شدند
بیشتر بدانید: مشکلات سیستم تعلیق ریرا و تاثیر آن بر هندلینگ و سواری خودرو
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
کراس اوور K235 روی یک پلت فرم چینی توسعه مییابد؟
سال ۱۴۰۲ بود که عباس علی آبادی وزیر صمت و علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو به چین سفر کردند تا با شرکت دانگ فنگ یک قرارداد همکاری منعقد کنند. دستاورد این قرارداد همکاری، در گام نسخت عرضهی خودروهای آئولوس شاین مکس بنزینی و هایبریدی به بازار بود.
برند آئولوس با نام لاتین Aeolus هرگز برای ما نامآشنا نیست. پس بهتر است پیش از هر چیز دربارهی این برند بدانیم.
آئولوس در حقیقت از آنِ شرکت خودروسازی چینی Dongfeng Passenger Vehicle Company است. این خودروساز چینی زیر مجموعه دانگ فنگ بهشمار میرود.

تصاویر منتشر شده از کراس اوور K235 که توسط بیت ران بازسازی شدهاست نشان میدهد که این خودرو شباهت زیادی به خودروی کراس اوور آئولوس AX7 دارد! فاصله محوری این خودرو نیز ۲۷۱۲ میلی متر و همان اندازهی مد نظر ایران خودرو است.

اما نکته جالبتر اینجاست که آئولوس AX7 قرار است با نام مارس C300 پرو توسط شرکت آرشام موتور به بازار عرضه شود.

کنار هم گذاشتن تمام این اطلاعات نشان میدهد که ممکن است کراس اوور K235 همان آئولوس AX7 بومی ایرانیزه باشد.

مشخصات فنی
هنوز هیچ دادهای دربارهی مشخصات فنی کراس اوور K235 منتشر نشدهاست. اما فرض کنیم که این خودرو همان آئولوس AX7 بومی شدهاست و قرار است از نیروی فنی همان خودرو نیز استفادهکند. در این صورت، با یک موتور ۱.۵L توربو شارژر GDi با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتون متر طرف هستیم. گیربکس آئولوس AX7 نیز از نوع هفت دندهی اتومات دوکلاچه تر (w-DCT7) و ساخت Getrag است.
اما اگر قرار باشد ایران خودرو قوای محرکه کراس اوور K235 را هم داخلیسازی کند، با توجه به وزن زیاد و ابعاد بزرگ خودرو دو گزینه پیش رو دارد. یا باید از پیشرانه EFP توربو که توانِ تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون متر گشتاور را دارد استفاده کند یا از پیشرانه EF7 GDi توربو که ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتون متر گشتاور دارد. البته پیشرانه دوم هنوز در مرحله طراحی و توسعه است.
گیربکس خودرو نیز احتمالا همان گیربکس هفت سرعتهی دو کلاچهای است که ایران خودرو قرارداد توسعه و واردات آن را سال ۱۴۰۲ با یک شرکت چینی (احتمالا دانگ فنگ) امضا کردهاست. این گیربکس قرار است پس از مدتی در شرکت نیرو محرکه هم تولید شود.
بیشتر بدانید: موتور TU5P توربو اتکینسون به تولید میرسد / موتور تارا توربو میشود؟
بیشتر بدانید: مبلغ بلوکه کردن حساب وکالتی برای عرضه جدید ایران خودرو افزایش یافت
در کانال آپارات بیت ران ببینید:



بجای ابداع و ابتکار و نوع آوری
هر روز یک آشغال چینی را بزک می کنند و با نامی جدید به چند برابر قیمت به مردم می فروشند
۶۰۰ میلیون را بدهند خودرو دست دوم ۲۰۲۲ وارد کنند هزاران دستگاه ماشین اروپایی مد روز ارزان می شود به مفت خورهای جاده مخصوص هم که اسمشان را مهندس گذاشتند نمی دهند
مطلب شما بسیار مفید و جامع بود و اطلاعات خوبی درباره کراس اوور K235 و پلت فرمهای مختلف آن ارائه دادید. به ویژه، تأکید شما بر این نکته که “ایران خودرو به دنبال تولید خودرویی بزرگتر از ریرا است” نشاندهنده برنامهریزی دقیق این شرکت برای توسعه محصولات جدید و رقابتی در بازار خودرو است. این اطلاعات میتواند به خوانندگان کمک کند تا بهتر با آینده صنعت خودرو در ایران آشنا شوند.
چقدر شبیه هایما۸s هست!!!
ای کاش دو دفش کنن و رادار و کروز تطبیقی و سقف پانا هم بزارن و ۷ نفرش کنن تو بازار ۳ میلیارد و تو کارخانه ۱ میلیاردو ۸۰۰ یا ۲ میلیارد هم باشه می ارزه
پلتفرم های بزرگتر، چه تو سدان ها و چه تو شاسی بلندها و کراس اوورها پرفروش تر خواهند بود.
درود حالا اصلا معلوم نیست ریرا چه از کار دربیاد سریع یه چیز دیگه رو کردن. خدا به برکت کپی برداری از برادران چین!!!!!!
مطمئن باش طراحی آخر ماشین این نیست
اینا میخوان یه چیزی شبیه شاسی بلند لوتوس الیت در بیارند. احتمالا از همون پلتفرم شرکت پژو استفاده کنند. این خیلی خنده داره که فکر کنید با یه مقدار مدارک جا مانده ریرا رو از ۲۰۰۸ ساختن. هنوز یواشکی با پژو رابطه دارند.
بهتر نیست که ما خودرو نسازیم و مثل خیلی دیگه از کشورها خودروهای با کیفیت وارد کنیم و کارخانه های ایران خودرو و سایپا را تبدیل کنیم به کارخانه مونتاژ خودرو های وارداتی و قطعات یدکی تحت لیسانس شرکتهای بزرگ خودرو سازی. بخدا مردم ایران هم دلشون میخواد مثل مردم کشورهای جنگ زده مثل عراق و افغانستان و لبنان و … خودروهای برند با قیمت مناسب سوار بشن. پرادو و لندکروز که برای مردم ایران ارزو شده توی افغانستان با اون اقتصاد ویرانش راحت میشه خرید.
لقمه سه دور چرخوندی
هایما ۸ اس ایرانی
حدفشون از این پروژه به نظرم بیشتر تبلیغاتی!
مسیر شوروی رو دارن میرن. چاه هزینه بر میزدن که ازوسر کره زمین در بیان استوپ نمی کردن چون مقدار زیادی هزینه کرده بودن. از برش هم تعدادی میخوردن