شرکت کرمان موتور از تولید خودروی ایگل هاچ بک با نام کی ام سی شدو (KMC Shadow) خبر داد. این خودرو پس از ایگل دومین محصول بومی شدهی کرمان موتور و همچنین نخستین هاچ بک تولیدی این شرکت است. این خودرو قرار است روی نخستین پلت فرم اختصاصی شرکت کرمان موتور با کد PS1 توسعه پیدا کند. مشخصات این خودرو چیست؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: ایگل هاچ بک دومین محصول بومی شرکت کرمان موتور با نام کی ام سی شدو و کد پروژه PS12 معرفی شد. کرمان موتور در سال ۱۴۰۱ و در نمایشگاه تحول صنعت خودرو برای نخستین بار از پلت فرم اختصاصی خود با کد PS1 رونمایی کرد. کی ام سی ایگل نیز در همان زمان به عنوان نخستین محصول بومی کرمان موتور که روی همین پلت فرم توسعه یافتهاست، معرفی شد.
این پلت فرم در واقع بومی شدهی پلت فرم جک J4 است، اما دقیقا مشخص نیست که کدام یک از بخشهای آن باز طراحی و بومیسازی شدهاند. ایگل در واقع نسخه فیس لیفت شدهی جک J4 است که در بخش جلو، عقب و همچنین رکابهای جانبی باز طراحی شده. نمونههای اولیه این خودرو نیز به تولید رسیدهاند. حالا کرمان موتور از تولید ایگل هاچ بک خبر دادهاست. این خودرو نخستین هاچ بک بومی کرمان موتور و دومین محصول اختصاصی این شرکت است. پژو ۲۰۷ ایران خودرو احتمالا جدیترین رقیب داخلی این خودرو خواهد بود.
بیشتر بدانید: بازار هاچ بکهای صفر ایرانی در هفته گذشته + جدول قیمت خودرو
بیشتر بدانید: کراس اوور KP21 کرمان موتور در راه بازار / رقیب کرمانی ریرا آمد!
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

طراحی ایگل هاچ بک
کی ام سی شدو قرار است روی پلت فرم اختصاصی کرمان موتور با کد PS1 توسعه پیدا کند. این شرکت در جریان رونمایی از پلتفرم PS1 اعلام کرد “۶۵ درصد از اجزا و قطعات این خودرو داخلی سازی شدند.” این خودروساز کرمانی همچنین عنوان کرد “این رقم تا پایان سال به ۸۵ درصد خواهد رسید.”
بنابر اعلام کرمان موتور “از سال ۱۳۹۷ فاز طراحی و بومیسازی پلتفرم اختصاصی آغاز شد. در سال ۱۳۹۹ مهندسی پلتفرم PS1 به اتمام رسید و قطعهسازان در سال ۱۴۰۰ شروع به ساخت قطعات آن کردند.”
اما موضوع اینجاست که پلت فرم جک J4 که حالا به PS1 تبدیل شده، قدیمی است و به علت استفادهاز تعلیق میله پیچشی در بخش عقب، سواری خشکی دارد. مشخص نیست که آیا هندلینگ و کیفیت سواری این پلت فرم هم ارتقا یافتهیا فقط به علت بینیاز شدن از کشورهای خارجی داخلیسازی شدهاست.
براساس تصاویر منشتر شده، طراحی ایگل هاچ بک نسبت به ایگل سدان در بخش عقب و جلو دگرگون شده، و قطعات بخش جانبی خودرو مانند رکابها و فیچر لاین درها نیز سادهتر از ایگل است. چراغهای عقب خودرو باریک و کشیده در نظر گرفته شدهاند، که خودرو را متفاوت نشان میدهند.
بیشتر بدانید: کراس اوور K235 محصول جدید ایران خودرو / تصاویر و مشخصات برادر بزرگتر ریرا
بیشتر بدانید: محصولات جدید کرمان موتور را بشناسید
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
مشخصات فنی
هنوز اطلاعات دقیقی دربارهی مشخصات قوای محرکه KMC Shadow منتشر نشدهاست، اما به نظر میرسد که این خودرو نیز در ابتدا با قوای محرکه مشابه جک J4 و ایگل وارد بازار شود. یعنی همان پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور که به یک گیربکس CVT نیز مجهز است.
نیاز به یادآوری است که بنا به گفته سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور، “این شرکت افزونبر توسعهی پلت فرم جدید، در حال توسعه قوای محرکه جدید و خط تولید پیشرانه GDI و گیربکس اتوماتیک DCT است.ٰ”
آیا کی ام سی شدو موفق خواهد شد؟
تا اینجا متوجه شدیم که ایگل هاچ بک یک خودرو اقتصادی جمع و جور است که قرار است رقیب خودرویی مانند پژو ۲۰۷ باشد. اما آیا موفق میشود؟ برای یافتن پاسخ این پرسش کافی است به تاریخچه جک j4 نگاه کنیم که با وجود طراحی قدیمی و چینی بودن، در برابر رقبایی مانند شاهین و تارا که تیراژ بالا و بازار بهتری دارند، باز هم فروش خوبی داشتهاست.
در شرایط فعلی گرانی و انحصار بازار خودرو ایران، و همچنین افت شدید محبوبیت دو خودروساز بزرگ داخلی، همین که یک خودرو نشان ایران خودرو و سایپا را نداشتهباشد، ۵۰ درصد مسیر موفقیت در فروش را طی کردهاست! از طرف دیگر بازار خودروهای هاچ بک در ایران هر چقدر محبوب است محدود هم هست. حتی نمونههای چینی این کلاس خودرویی نیز در بازار کشور حضور ندارند. در نتیجه پیشبینی میشود با تداوم شرایط فعلی و در صورتیکه ایگل هاچ بک با امکانات و قیمت مناسبی به دست مشتریان برسد، بتواند بخش چشمگیری از سبد خودروهای هاچ بک کشور را از آن خود کند.
بیشتر بدانید: موتور ۱۶ سوپاپ تیبا؛ تحولی در خودروهای شهری سایپا
بیشتر بدانید: موتور TU5P توربو اتکینسون به تولید میرسد / موتور تارا توربو میشود؟
در کانال آپارات بیت ران ببینید:



اگر طراحی یه ایرانیه و بومی سازی شده ،پس چرا اسم kmc رو یدک میکشه!!!!
Kmc مخفف کرمان موتور کمپانی هست رفیق
بیشتر به رقیب تیبا۲ میخوره قیافش
این کرمان موتور فقط پادوی چینی ها برای
مونتاژ آشغالهای چینی می باشد و طنز تلخ
هم این است که ادعای بومی سازی هم
میکند !