28.7 C
Tehran
سه شنبه ۲ تیر ۱۴۰۵

بهترین تانک میدان نبرد را بشناسید؛ معرفی ۵ تانک برتر جهان

“bale”

از دست ندهید

با تانک K2 بهترین تانک میدان نبرد آشنا شوید. در این مقاله با پنج تانک برتر مدرن که به دلیل ویژگی‌های برجسته‌ای مانند قدرت آتش، تحرک، و حفاظت پیشرفته، در میدان نبرد امروزی برتری دارند، معرفی شده‌اند.

 

بیت ران – الهام زهره وند: بحث در مورد بهترین تانک های مدرن میدان نبرد همچنان ادامه دارد. تانک‌هایی مانند مرکاوا ۵ رژیم اشغالگر قدس، تی-۱۴ آرماتا و تی-۹۰M روسیه، M1A2 آبرامز SEPv3 ارتش ایالات متحده، و K2 پلنگ سیاه کره جنوبی از جمله تانک‌هایی هستند که برجسته شده‌اند. مرکاوا ۵ به‌دلیل سیستم‌های محافظتی و دفاع فعال خود برتری دارد، در حالی‌که تی-۱۴ و تی-۹۰M نوآوری‌های زیادی در طراحی برجک و زره، ارائه می‌دهند.

بیشتر بدانید: اف ۱۴ ایران و همه چیز درباره آن؛ تام کت‌های ایرانی کجای کارند؟
بیشتر بدانید: ناو پهپادبر شهید باقری چه مشخصاتی دارد؟ + آخرین تصویر منتشر شده
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

افزایش وزنِ تانک‌های مدرن، ممکن است یک مشکل به‌نظر برسد، اما توانایی زنده‌ماندنِ خدمه نیز به‌طور چشمگیری بهبود یافته است.

ارتش ایالات متحده، به‌جای ارتقای SEPv4 برنامه‌ریزی شده، اکنون به‌سمت ارتقای M1E3 حرکت می‌کند که بهترین ویژگی‌های نسخه v4 را به‌همراهِ یک معماری استاندارد مدولار سیستم‌های باز برای بهبود سریع‌تر و کارآمدتر فناوری‌های تانک ترکیب می‌کند. تا زمانی‌که این نسخه‌های جدید عرضه شوند، مدل‌های SEPv3 همچنان تولید خواهند شد.

 

K2 پلنگ سیاه کره جنوبی تانک برتر

تانک‌های آلمانی لئوپارد ۲ و چلنجر ۲ بریتانیا که هر دو بسیار برجسته هستند در این فهرست نیستند. اما تانک پلنگ سیاه کره جنوبی جایگاهِ ویژه‌ای دارد.

حتی یک دهه‌ی پیش نیز غیرقابل تصور بود که کره‌ی جنوبی بتواند چنین تانک قدرتمندی تولید کند، و اکنون ممکن‌است این تانک یکی از بهترین‌ها در دنیا باشد.

در طول جنگ کره، اولین تانک‌های اعزام‌شده توسط نیروهای سازمان ملل، تانک‌های سبک آمریکایی M24 چفی بودند. این‌تانک به‌طور طبیعی در برابر تانک‌های T-34-85 ساخت شوروی، که توسط کره‌شمالی به‌کار گرفته شدند، ضعیف عمل کردند. پس از جنگ، ارتش کره‌جنوبی ناوگان زرهی خود را با تانک‌های ساخت آمریکا تقویت کرد. اما تلاش‌های آنها برای دستیابی به تانک‌های M60A1 پاتون در دهه ۱۹۷۰ با شکست مواجه‌شد.

 

همیشه، با ترس از حمله کره‌شمالی به مناطق غیرنظامی، کره‌جنوبی به‌این نتیجه رسید که باید خود به تولید تانک بپردازد. نتیجه‌ی این تصمیم تولید تانک K1 بود که براساس طرح‌های اولیه‌ی برنامه آمریکایی XM1، که به توسعه تانک M1 آبرامز منجر شد، ساخته شد.

بیشتر بدانید: تانک M۶۰ ارتقاء یافته با توانمند‌ی‌های جدید به نیروی زمینی ارتش پیوست
بیشتر بدانید: بمب افکن پنهانکار B-21 Raider و تنها دشمن واقعی آن را بشناسید
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

از آن زمان، سئول با طراحی کاملا جدیدی به پیش رفته است: تانک K2 پلنگ سیاه، یک تانک نسل بعدی که توسط سازمان توسعه دفاعی کره‌جنوبی طراحی و توسط هیوندای روتِم ساخته شده‌است. این تانک برای تکمیل تانک‌های سری K1 که هم‌اکنون در ارتش کره‌جنوبی استفاده‌می‌شوند، طراحی شده‌است، نه برای جایگزینی آنها.

K2 با استفاده‌از فناوری کاملا بومی توسعه‌یافت و اولین نمونه‌ی اولیه آن در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد و تولید اولین ۱۰۰ دستگاه K2 در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. این تانک یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌های اصلی میدان نبرد (MBT) در جهان محسوب می‌شود و حتی بر تانک‌های مورد استفاده‌ی کره‌شمالی و چین نیز برتری دارد.

به گزارش «هریسون کَس» از نشریه The National Interest: «هر دستگاه K2 نمایانگر سرمایه‌گذاری چشمگیری در توانایی‌های دفاعی کره‌جنوبی است. هیوندای، که بیشتر به‌خاطر تولید خودروهای با قیمت متوسط تا پایین شناخته‌می‌شود، تولیدکننده‌ی K2 است. اما K2، هیوندای سانتافه نیست؛ این یک فناوری پیشرفته‌ی جدی است؛ اولین و تنها تانک جنگی نسل چهارم جهان.»

در ژوئن ۲۰۲۳، سئول تولید یک سری جدید از تانک‌های K2 پلنگ سیاه را در معامله‌ای به‌ارزش تقریبی ۱.۹۴ تریلیون وون (۱.۴۶ میلیارد دلار) تأیید کرد. این چهارمین دور تولید انبوهِ این تانک بود.

بیشتر بدانید: پهپاد رادارگریز ترکیه در حال توسعه؛ پهپاد آنکا-III در مسیر تولید انبوه
بیشتر بدانید: بدترین جت جنگنده؛ معرفی تابوت‌های پرنده در تاریخ هوانوردی
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

مشخصات تانک K2 پلنگ سیاه بهترین تانک میدان نبرد

پلنگ سیاه، بهترین تانک کره‌جنوبی و حتی جهان، دارای سه خدمه شامل فرمانده، توپچی و راننده است. تسلیحات اصلی این تانک یک توپ ۱۲۰ میلی‌متری راین‌متال L/55 است که تحت لیسانس در کره‌جنوبی تولید می‌شود و به یک بارگذاری خودکار طراحی شده، در داخل کره مجهز است. این سیستم امکانِ بارگذاری گلوله‌ها را در هنگام حرکت، حتی در سطوح ناهموار فراهم می‌کند. توپ ۱۲۰ میلی‌متری K2 می‌تواند حدود ۱۰ تا ۱۵ گلوله در دقیقه شلیک کند و با انواع مختلف مهمات سازگار است و توانایی شلیک تمام گلوله‌های استاندارد ناتو را دارد. همچنین، این توپ قادر است از گلوله‌های هوشمند حمله به‌هدف از بالا (KSTAM) استفاده‌کند، که به‌صورت خودکار به هدف شلیک می‌شود.

تسلیحات ثانویه، شامل یک مسلسل سنگین ۱۲.۷ میلی‌متری و یک مسلسل ۷.۶۲ میلی‌متری است.

تانک K2 نسل بعدی به یک سیستم شناسایی و ردیابی خودکار هدف مجهز است که دارای عملکرد شکارچی-قاتل است. همچنین، K2 که به‌عنوانِ تانک برتر شناخته‌می‌شود، دارای سیستم برقی برجک و توپ ساخت شرکت دوو سان موتورول است. همزمان، دید اصلی توپچی و دید پانورامیک فرمانده، دارای تثبیت دو محوره و مجهز به تصویرگر حرارتی و مسافت‌یاب لیزری هستند که امکان مشاهده‌ی روزانه و شبانه را فراهم می‌کند.

بیشتر بدانید: سریع‌ترین جت جنگنده جهان را بشناسید: ۱۲ مورد از سریع‌ترین‌ها
بیشتر بدانید: درگ ریرا و فیدلیتی؛ کدام خودرو پیروز شد؟
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

با اینکه سرعت این تانک به‌اندازه‌ی نامش (پلنگ) زیاد نیست، اما با استفاده‌از موتور دیزل MTU MB 883 Ka501 که تحت لیسانس ساخته‌شده، و ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، توانایی شکار اهداف کندتر خود را دارد. این تانک می‌تواند به‌سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت در جاده، و ۵۰ کیلومتر بر ساعت در خارج از جاده برسد. همچنین دارای یک توربین گازی کمکی است که ۴۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

این تانک برتر ، همچنین به یک سیستم تعلیق منحصربه‌فرد مجهز است که می‌تواند در موقعیت‌های مختلف قرار بگیرد. برای عملکرد در مناطق ناهموار، سیستم تعلیق بالا می‌رود تا فاصله‌ی بیشتری از زمین داشته باشد، و برای حرکت در جاده‌ها، سیستم پایین می‌آید تا تانک به سطح نزدیک‌تر شود و سرعت بیشتری به‌دست آورد. افزون‌براین، K2 می‌تواند به سمت جلو، عقب یا طرفین خم شود تا امکانِ هدف‌گیری بهتر با توپ اصلی در موقعیت‌های مخفی فراهم شود. این تانک می‌تواند با خم شدن به عقب، توپ خود را برای هدف‌گیری هواپیماهای کم‌پرواز یا اهدافی که در ارتفاعات کره‌جنوبی قرار دارند تنظیم کند. حتی توانایی خم شدن به چپ یا راست را نیز دارد که باعث بهبود عملکرد در هنگام رانندگی روی سطوح شیب‌دار می‌شود.

توانایی‌های K2 پلنگ سیاه این تانک برتر ، در اروپا نیز مورد توجه قرار گرفته، و لهستان یکی از اعضای ناتو است که این تانک را به خدمت گرفته. به‌نظر می‌رسد آخرین کشوری نخواهد بود که این تانک پیشرفته را خریداری می‌کند.

بیشتر بدانید: کشتی افسانه‌ای جنگ جهانی دوم ؛ ۱۰ کشتی افسانه‌ای به ترتیب از بدترین تا بهترین
بیشتر بدانید: سرعت ناو هواپیمابر چقدر است؟ کدام کشور سریع ترین ناو هواپیمابر را دارد؟
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

“rubika”



38 دیدگاه

  1. سلام. شما دو تا ایراد واضح از یه خودرو مونتاژی درجه ۵ چینی که برای همه عیان شده که ماشین داغونیه میگیرد بعد از شما ۲۰ تا شکایت میکنن ۲۰ تا تهدید میکنن ۲۰ تا….حالا افتادید تو خودروهای جنگی. بابا همین ۴ تا خودرویی که تو ایرانه رو بررسی کنید هم برای ما جذاب تره هم وبسایتتون جالبتر میشه.
    تشکر

  2. درکل ادوات غربی علی رغم ظاهر شیک وآراسته به نظر در مقایسه وتقابل با ادوات شرقی وروسی دارای مشکلات بزرگی هستند وتوان تهاجمی شان ضعیف است. ادوات روسی ازنظر زهر داری، تهاجمی کمی، کیفی وتمام کنندگی بالاتر از ادوات غربی وامریکایی هستند.

    • استاد الان تو جنگ اکراین گند تمام ادوات روسی در اومده با نفربر برادلی آمریکایی تانکهای روسی رو ناکار می کنند چطور این نتایج رو بدست آوردی

    • تانکهای شرقیتون مثل آرماتا که هنوز تولید انبوه نشده و تی نود و تی هشتاد و تی هفتادوتون هم توی جنگ اوکراین در مقابل سلاحهای غربی کلا نابود شدند

    • زهر ادوات روسی در جنگ با اوکراین فسقلی داره خودشو نشون میده .یه چیزی شنیدی ولی فاصله ت زیاد بوده درست نشنیدی !

  3. کره جنوبی البته اتومبیل سازی اش هم تحت لیسانس امریکاست. واین همکاری تنگاتنگ امریکا با کره به پاس موافقت کره با استقرار پایگاههای نظامی وحضور ۵۰هزار نظامی در خاک کره است.

    • خیر اشتباه نکنید، نمیدونم به چه نیتی ولی تانک ذوالفقار که تانک قدیمی تولید ایرانه تو ایست نبود. تانکی که ایالات متحده، اروپا و روسیه رو متحیر کرد اما تو این مقاله اسمی ازش نبرده. ایران عقب نمونده برعکس پیشرفت خوبی داشته چون دست لیبرالهای خودفروخته غرب‌گدا نبود وای خودروسازی ما که معلومه چجوریه آشغال میسازن با قیمت عجیب و غریب دست ملت میدن مردمم که ناچارا آشغالای اونا رو با جون و دل میخرن….

      • اگر واقعا تانک ذوالفقار ، آمریکا و روسیه را متحیر کرده است، چرا تا کنون به تولید انبوه نرسیده است؟
        حتی ظاهرا بهینه سازی تانک تی ۷۲( کرار) هم تا کنون با چنین سرنوشتی روبروست…

    • میشه بفرمایید کی و کجا امریکا و اروپا و روسیه متحیر شدن با تانک ذوالفقار و به شما ابلاغ کردند !خخخ خخخ.تحیرشون احتمالا از کرونا یاب ساخت داخل بوده که جهانی شد ! نفت میدن برنج هندی و چای و سویا میگیرن ! اما …..

    • بله، متاسفانه کشورمان عقب مانده است، و باز هم بیشتر عقب خواهد ماند،
      البته هرکس واقعیات را بگوید، بلافاصله به غربگدایی، خودتحقیری، … متهم می شود.

  4. هیوندای ، تانک پیشرفته K2 تولید می کند،
    مدیریت قوی، متعهد و خوشفکر، تفکر سیسماتیک، ایجاد زمینه های رشد استعدادها و شکوفایی خلاقیتها، تعهد و وجدان کاری، و ….و در نهایت داشتن اهداف واقع بینانه، یک خودروساز کره ای را به چنین سطحی در جهان رسانده است،
    انشااله که خودروسازان و تمامی مجموعه های صنعتی ما ، الگو بگیرند….

  5. تانک لئوپارد رو بیخیال شدی جاش تانکهایی رو اوردی که حتی جرات حضور واقعی در میدان نبرد رو ندارن مثل تی ۹۰ که بروز شده تی ۷۲ هست؟؟؟؟؟؟

    • داداش لئوپارد تو اکراین که بد جور خراب کرد(البته هم تانک های شرقی مثل تی۹۰ اس ام و هم تانکای غربی مثل آبرامز یا چلنجر۲ هم خراب کردن )

  6. اینکه تانکهایی هستن که روی کاغذ عملکرد و توانایی بالایی دارن اما در هر میدان جنگی متفاوت عمل میکنن واقعیت داره ، شما تانک اسرائیل رو در نظر بگیرید سیستم فعال دفاع از خود داره اما این سیستم نمیتونه در جنگهای شهری کاربردی داشته باشه چون نیروهای حماس از فاصله چند متری بهش شلیک میکنن یا همین تانکهای آمریکایی که به اوکراین اومدن اصلا کاربردی نداشتن ، عقیده من اینه در هر کشور و هر میدان جنگی باید تانک مختص به اون شرایط استفاده بشه ، البته در جنگهای امروزی تانکها مانند گذشته کاربرد بالایی ندارن و فقط میتونن جلو مهاجمان با سلاح سبک و نهایت آرپی جی دوام بیارن ، البته بدرد استفاده برای پناه گرفتن میخورن در جنگهای هسته ای که تانکهای مدرن این قابلیت رو دارن ، خخخ
    در کل با توجه به قیمت بالای یک تانک نسل چهارم ، بهتره از هواگردهای شکارچی تانک بهره بگیریم مانند آپاچی و یا میل ۲۸ تانک پرنده

  7. البته نظر شما و نشریه نشنال اینترست محترمه.اما معتبرترین نشریه نظامی دنیا رده بندیش اینطور نیست.بهترین تانک دنیا که تازه رفته تو خط تولید بلک پنتر آلمان هست بعدش بلک پنتر کره لئوپارد۲ مرکاوای۵آبرامز نسل۲ آرماتای روسی تانک شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن و چندتای دیگه ده تانک برتر هستند.ایران هم که همون تی۷۲روسی رو ارتقا داده کردتش کرار

  8. داداش تو تانک بلک پانتر رو از لئوپارد دو برتر می دونی ؟ تمام مردم دنیا اینو می دونند که لئوپارد۲ از لحاظ زره ، سایت آتش ، و توانایی توپ با اختلاف از بقیه ی تانک های دنیا برتر هست . نمونش اینه که بلک پانتر از توپ ال۵۵ استفاده میکنه (که ساخت راینمتال آلمان هست و برای لئوپارد۲ ساخته شده) در حالی که لئوپارد از نسخه بهبود یافته یعنی L55a استفاده میکنه . تازه کافیه مقاومت زره ای لئوپارد۲ رو با بلک پانتر مقایسه کنید تا بفهمید من چی میگم.

  9. مرکا رو بیشتراز این خوار و ذلیل نکنید، تانکی که با یاسین ۱۰۵ فلسطینی ها میترکه و با بولدوزر میکشن میبرن انبار اسقاط! درضمن خودتحقیرها برن درمورد تانکهای ایرانی یه جستجو بکنند هم بد نیست!

  10. تانک امبرامز یمنی ها زدن بد هم زدنش که یک متر هم تومیدان نبر حرکت نکرد و کاملا شکست خورد
    مرکاوا هم که حماس داره با لوله آب میزنه 😄

    • پس با این حساب دیگر اسرائیل و آمریکا در دنیا وجود ندارند و یمن و حماس آنها را نابود کردند!

  11. کسی از دیدن تانکها خوشحال نمی شود چون کسانی که توسط تانکها کشته می شوند دولتها نیستند ملتها تاوان جهالت دیگران را می دهند ماشین بسازید به جوانها بدهید خانه و ابزار زندگی بدهید وسیله از دواج و زمینه ی محبت واسایش ملتها را فراهم کنید اینهمه مخارج جنگ وتوپ و تانک موشک برای کشتن آدمها که هنر نیست دوستی با ملتها را بلد نیستید فقط دشمنی دارید

  12. این دست آوردها هیچ کاری نمی‌کنند، ساخته دست کسانی هستند که می‌خواهند، کل دنیا را نابود کنند حتی بمب های هیدروژنی واتمی،ولی خودشان خودشان را نابود میکنند با یک خطا.دست بالای دست بسیار است عزیزم.

  13. وقتی صنعت خودرومون اینطوریه بقیه اش نگو فقط خدا بدادمون برسه..ما که نیاز به تانک نداریم ..پراید رو میفرسیم بعنوان تانک نفر بر البته واسه کشتن خودی ..‌چی میگین ..اصلا تو هیچ زمینه ای از نظر صنعت حرفی واسه گفتن نداریم وسلام

  14. سلام کل سلاحهای شرقی وغربی در مقابل انسان ضعیف هستند رزمندگان غزه تانکهای بسیار پیشرفته صهیونیست ها را نابود کردند وهرروز چند دستگاه منهدم می‌شود

  15. استفاده از انسان بعنوان سلاح، منجر به همین نتیجه ای می شود که در غزه حاصل شده است، یعنی ویرانی و شرایط آخرالزمانی در غزه، اما تلفات طرف مقابل در حد تعدادی تانک و ادوات جنگی با تلفات انسانی بمراتب کمتر بوده است…

  16. دیدن تانک، شاید خوشحال کننده نباشد، اما حفظ تمامیت ارضی کشور بدون تانک و سایر ادوات نظامی، امکانپذیر نیست.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تاریخ صنعت خودرو ایران (قسمت ششم)؛ از تأسیس ساپکو تا ورود ایران‌خودرو به بورس (۱۳۷۰-۱۳۷۵)

صنعت خودرو در ایران چگونه از بحران واردات در دهه ۷۰ عبور کرد؟ در این مطلب به بررسی نقش...

پست‌های مرتبط